komiksy: 1934 komiksy polskie: 187 seriale animowane: 112 biografie: 59

The Amazing Spider-Man #18

The Amazing Spider-Man #18Numer: The Amazing Spider-Man #18
Tytuł: The Graveyard Shift, Part Three: Trade Secrets
Tytuł 2: Repossession, Part Three: Nothing Left To Lose
Wydawnictwo: Marvel Comics 2015
Data wydania: Lipiec 2015
Scenariusz: Dan Slott & Christos Gage
Rysunki: Humberto Ramos
Okładka: Humberto Ramos & Edgar Delgado
Asystent redaktora: Devin Lewis
Redaktor: Nick Lowe
Redaktor naczelny: Axel Alonso
Naczelny dyrektor kreatywny: Joe Quesada
Wydawca: Dan Buckley
Producent wykonawczy: Alan Fine
Cena: $3.99
Przedruk PL: Brak

Streszczenie

The Graveyard Shift, Part Three: Trade Secrets
Centrum bezpieczeństwa Parker Industries. Przyznając w duchu rację Sajani, że jego projekt super-więzienia uczyni z ich firmy cel ataków, Spider-Man przy użyciu sieci wyrywa wspólniczkę w interesach z rąk niematerialnego Ghosta. Sabotażysta rzuca w jego stronę kilka mini-bomb, których wybuch powoduje, że w płomieniach staje całe pomieszczenie.

Prywatne laboratorium Petera Parkera. Anna Marconi stara się uspokoić wystraszonych współpracowników. Living Brain, który dokonał samonaprawy za sprawą przechowywanych w sobie nanorobotów Marconi, informuje swoją przełożoną, że życie osób spoza tego pomieszczenia jest zagrożone. Anna uznaje, że trzeba ruszyć im na ratunek i w tym celu zabiera ze sobą wyrzutnie sieci zaprojektowane do walki z Venomem. Clayton Cole postanawia jej towarzyszyć i z dostępnego na miejscu arsenału Spider-Mana wybiera jego niewidzialny kombinezon.

Niższe poziomy Parker Industries. Pewny zwycięstwa Spider-Man namawia Ghosta do poddania się. Ten wyjawia, że nie przybył tu tylko po to, by sabotować konkretny projekt, lecz zrównać z ziemią całą siedzibę PI. Mówiąc to, odpala podłożone przez siebie ładunki wybuchowe. Spider-Man zostaje przygnieciony gruzem. Triumfujący Ghost przymierza się do zdjęcia mu maski, w czym przeszkadzają mu Cole i Marconi. Dzięki sprzętowi Pająka pokonują i unieruchamiają Ghosta. Oswobodzony Spider-Man rusza po nieprzytomnego strażnika i Sajani, zanim cały budynek zawali im się na głowę. Na odchodne Anna podrzuca mu torbę z ubraniami Petera Parkera.

Marconi, Cole i Living Brain wychodzą na powierzchnię i w imieniu Spider-Mana przekazują Ghosta w ręce policji. Ten mamrocze coś o perfidii korporacji. Anna domyśla się, że wynajął go Alchemax, ale nie ma na to twardych dowodów. Z niestabilnego budynku wychodzi Peter i prosi o pomoc medyczną dla Sajani i strażnika. Jaffrey odzyskuje jednak siły i wykrzykuje Parkerowi cały swój żal do niego, również o to, że cały czas potajemnie współpracował ze Spider-Manem. Anna też przyznaje, że za jego plecami pracowały nad projektem z nanotechnologii. Peter obiecuje, że odtąd nie będzie już między nimi żadnych sekretów. Chwilę później siedziba Parker Industries zapada się.

Po utracie zakładu pracy zrozpaczeni pracownicy wieszczą koniec ich wspólnych marzeń o sukcesie w biznesie i nauce. Peter nie zgadza się z tą pesymistyczną wizją przyszłości, twierdząc, że to zżyty personel stanowi ideę Parker Industries, a nie sam budynek, więc podniosą się z kolan. Naukowcy pytają, w jaki sposób, skoro mimo ubezpieczenia cała ich praca naukowa przepadła, a jego znajomość ze Spider-Manem wciąż wystawia ich na niepotrzebne ryzyko. Peter odpowiada, że muszą mieć po prostu wiarę, jednak sam nie jest już tego taki pewien.

Scenariusz: Dan Slott & Christos Gage
Rysunki: Humberto Ramos
Tusz: Victor Olazaba
Kolory: Edgar Delgado
Litery: Chris Eliopoulos

Repossession, Part Three: Nothing Left To Lose
Peter puka do drzwi Jamesonów, chcąc przekazać im osobiście wieść o upadku firmy, w którą tyle zainwestowali. Ponieważ nie ma odzewu, korzysta z zapasowego klucza i zastaje okropny bałagan w mieszkaniu. Kiedy zauważa, że z domu zniknął kupiony na aukcji posążek, domyśla się, kto stoi za porwaniem jego bliskich.

W kryjówce Black Cat umieszcza posążek na swoim miejscu. Przywiązani do krzeseł Jay, May i Regina Venderkamp chcą, by kobieta zwróciła im wolność, skoro jej kolekcja dzieł sztuki jest już kompletna. Felicia pragnie udowodnić, że nikt nigdy więcej nie zabierze jej wolności i godności, dlatego decyduje się spalić cały zbiór odzyskanych antyków, aby taka sytuacja nigdy się nie powtórzyła.

Mknący przez miasto Spider-Man zauważa pożar w dawnym apartamentowcu Felicii Hardy. Zaniepokojony o życie rodziny Parker wpada do mieszkania przez świetlik. Odwiązując więźniów Black Cat od krzeseł, Spider-Man dostrzega pośród płomieni złodziejkę i błaga, by się opamiętała. Cat podtrzymuje, że tamta Felicia Hardy „spłonęła” i teraz to ona kontroluje swój los, po czym znika, radząc, by nikt nie wchodził jej w drogę.

Na dachu wdzięczna May dziękuję Spider-Manowi za ratunek i przeprasza, że miała o nim złe zdanie. Zapewnia go, że nie ma już nic przeciwko jego materiałowo-technicznej współpracy z Parker Industries. Speszony Spidey zastanawia się, jak powiedzieć jej o upadku firmy Parkera. Tymczasem Black Cat wraca do siedziby swego gangu i kreśli przed swoimi ludźmi świetlaną przyszłość w świecie zorganizowanej przestępczości.

Scenariusz: Dan Slott & Christos Gage
Rysunki: Humberto Ramos
Tusz: Victor Olazaba
Kolory: Edgar Delgado
Litery: Chris Eliopoulos

Recenzja

To, co wydawało się być pewne, stało się faktem. Przedsiębiorstwo Petera Parkera runęło w bardzo ekspresyjnym stylu. Czy istnieje choćby cień szansy, że firma powróci do gry na rynku? Czy jej prezes wznowi z przytupem działalność w biznesie, czy też z powrotem stanie się prekariuszem bez stabilnego zatrudnienia, utyskującym na niewystarczające zarobki? Trudno cokolwiek prorokować, zważywszy, że otrzymujemy otwarte zakończenie, a seria zostaje zawieszona (zamknięta?) w związku z rozpoczynającym się w lecie crossoverem Secret Wars.

Koncepcja Parkera w roli niezależnego przedsiębiorcy była nawet interesująca i mogła wnieść dużo świeżości w jego życie, jednak skrajne podejście twórców, postrzegających protagonistę wyłącznie jako wiecznego pechowca i nieudacznika, spowodowało, że – jak to się mówi – cała para poszła w gwizdek i ani razu nie dano temu wątkowi w pełni rozwinąć skrzydeł. Intuicja podpowiada mi, że upadek biznesu Parkera zaplanowano już w momencie, gdy fizycznie przejął on kierowanie firmą na początku tej serii. Reasumując, projekt był pewnie z góry skazany na porażkę i tak też się stało. Może jednak jestem w błędzie i zostanę zaskoczony obalającymi moją hipotezę pomysłami autorów na przyszłość? Nie wiem.

Powtórzę zarzut stawiany poprzednim częściom tej historii, dotyczący zbytniej bierności głównego bohatera i uzupełnię go komentarzem, że na czas tych trzech numerów seria powinna być sygnowana tytułem „Amazing Anna Maria Marconi”. Genialna badaczka odwaliła za Spider-Mana całą robotę – podała mu alibi na talerzu, ocaliła go przed zdemaskowaniem, ponadto rozłożyła Ghosta na łopatki, uratowała większość personelu i wpadła na spisek Alchemaxu. Po prostu cudowna kobieta, tylko w jakim świetle stawia to Spider-Mana? Niewątpliwie, w niezbyt korzystnym.

O pobocznej historii opisującej moralny upadek Black Cat nie mam zamiaru dłużej się wypowiadać. Nadmienię tylko, że jej gotowość do spalenia zakładników żywcem to już kwintesencja tego, do czego posunęli się autorzy w degradowaniu wizerunku Felicii Hardy. Jaka będzie jej wartość w oczach czytelnika, który – załóżmy – dopiero poznaje świat Spider-Mana? Odbiór jej postaci będzie wybitnie negatywny, a przecież ma ona bardzo ciekawą księgę życia, zapisaną także pięknymi kartami. Dan Slott powinien się wstydzić „kuracji”, jaką jej zaaplikował.

Na tym numerze trzeci tom Spider-Mana zostaje zamknięty, jeśli nie brać pod uwagę „uzupełniających” numerów z popularną w katalogu wydawnictwa sygnaturą „kropka-1” w numeracji. Ogrom zastrzeżeń opisanych w powyższych akapitach tej recenzji nie pozwala na wystawienie przyzwoitej oceny. Przykro, że swego rodzaju finałowy zeszyt flagowej serii otrzymuje marną dwóję.

Ocena:

Autor: Dawidos

The Amazing Spider-Man #18 The Amazing Spider-Man #18 The Amazing Spider-Man #18

The Amazing Spider-Man #18 The Amazing Spider-Man #18 The Amazing Spider-Man #18


Related Articles

About Author

Dawidos