komiksy: 1937 komiksy polskie: 193 seriale animowane: 112 biografie: 59

The Amazing Spider-Man #25

The Amazing Spider-Man #25 (#919)Numer: The Amazing Spider-Man #25 (#919)
Tytuł: What Did Peter Do?, Part 5
Tytuł 2: Welcome to Omaha, Spider-Man
Wydawnictwo: Marvel Comics 2023
Data wydania: Lipiec 2023
Scenariusz: Zeb Wells & Rainbow Rowell
Rysunki: Kaare Kyle Andrews, John Romita Jr. & Álvaro López
Okładka: John Romita Jr.
Asystent redaktora: Kaeden McGahey
Redaktor: Nick Lowe
Redaktor naczelny: C.B. Cebulski
Wydawca: Dan Buckley
Cena: $6.99
Przedruk PL: Brak

Streszczenie

What Did Peter Do?, Part 5
Przeszłość. Mary Jane odsyła Petera do domu, uśmiercając przy tym Wayepa. Kiedy portal się zamyka, Paul oznajmia, że postąpiła słusznie. Tymczasem w innym miejscu Benjamin Rabin wyczuwa śmierć swojego bóstwa. Rysując na ziemi dwa symbole, życzy sobie, by „Szkarłatna Kobieta” przyjęła swoje kajdany, a jej śmierć uczyniła go bogiem. Dzień później Paul stara się przekonać MJ, która nadal czeka na powrót Petera, do ewakuacji z bunkra, zanim zjawi się Emissary. Kiedy chwyta ją za ramię, ta uderza go w twarz i krzyczy, że nigdzie się nie wybiera. Paul przez chwilę milczy, po czym postanawia naprawić dziurę w dachu.

Miesiąc później. Mary Jane przegania stwory spod ogrodzenia. Powiadamia o tym Paula, który pracuje nad losującym kombinacje symboli urządzeniem o potężnej mocy. Trzy miesiące później. Emissary, który zranił Mary Jane w nogę, a Paula w ramię, zostaje przegoniony. Fanatyk krzyczy, że wróci, gdy kobieta przyjmie swoje kajdany. Paul i MJ uzgadniają, że muszą opuścić odkryte przez wroga miejsce. Tydzień później para, unikając stworów, szuka nowej kryjówki. MJ zastanawia się, dlaczego Peter jeszcze po nią nie wrócił.

Trzy miesiące później. MJ i Paul znajdują w szopie dwoje dzieci. Maluchy pytają ich, czy znają Scribble Mana. Tydzień później mieszkający w namiocie uciekinierzy rozmawiają o Owenie i Stephanie, którzy przeraźliwie boją się Rabina, czemu dają wyraz w swoich koszmarach. Mary Jane jest zdeterminowana chronić dzieci i nie zamierza ich zostawić, o co podejrzewa Paula. Mężczyzna zapewnia, że też nie ma takiego zamiaru. Miesiąc później Mary Jane zacieśnia więzy z dziećmi. Owen pozwala jej się przytulić.

Trzy miesiące później. Paul i MJ przygotowują się do testów broni, nad którą mężczyzna pracował od miesięcy. Podczas pracy zbliżają się do siebie. W ciągu kolejnych miesięcy zostają parą, a przygarnięte przez nich dzieci uznają ich za rodziców. Pewnego dnia, podczas przygotowywania obiadu, w ich kryjówce zjawia się Rabin uzbrojony w Ostrze Rozkładu, którym chce uśmiercić Mary Jane, aby odprawić swój rytuał. Paul ukrywa dzieci w schronie, a MJ podejmuje walkę z napastnikiem. Paul dołącza do walki, lecz zostaje ranny. MJ używa ich nowej broni. Wylosowana kombinacja symboli skutkuje utworzeniem… waty cukrowej.

Kiedy Rabin szykuje się do zabicia MJ, ze swojego świata przybywa Peter. Spider-Man rzuca się na szalonego matematyka. Ten osłabia Pająka swoją mocą, ale gdy jego uwagę odwraca jakiś cichy głos, Paul wbija mu Ostrze Rozkładu w plecy. Rabin pada martwy. Peter próbuje pocałować MJ, ale ta odsuwa się i mówi, że wiele się zmieniło. Paul wyprowadza dzieci ze schronu. MJ przedstawia Peterowi swoją rodzinę.

Po powrocie do ojczystego świata Mary Jane opowiada Peterowi w szpitalu o tym, co działo się z nią w alternatywnym świecie. Parker odkrywa, że spędziła ona tam prawie 4 lata, podczas gdy w jego życiu minął zaledwie miesiąc, który poświęcił na dotarcie do niej i jej uratowanie. Kobieta potwierdza, że jest teraz w związku z Paulem i deklaruje, że od niego nie odejdzie. Podłamany Peter wychodzi ze szpitala. MJ rozmawia z lekarzem o stanie Paula. Okazuje się, że mężczyzna niedługo wróci do zdrowia. Kiedy doktor wspomina o problemach z ustaleniem tożsamości Paula, ktoś zjawia się w szpitalu i prosi MJ o rozmowę.

W parku Parker spotyka Fantastyczną Czwórkę, która żąda od niego oddania skradzionego reaktora i wyjaśnień. Reaguje agresją. Bójkę przerywa Kapitan Ameryka, który po rozmowie z MJ zrozumiał motywacje Parkera, lecz pozostał przy zdaniu, że mógł on rozegrać to inaczej. Rogers proponuje puścić Petera wolno i zostawić go w spokoju, aby wszystko sobie poukładał. Później, przeżywający rozstanie Parker wyprowadza się od Randy’ego i uderza Paula. Tymczasem w innym świecie Rabin zmartwychwstaje i odkrywa, że musiał umrzeć, by dokończyć rytuał ku boskości. Teraz musi tylko złożyć ofiarę – zabić Mary Jane.

Scenariusz: Zeb Wells
Rysunki: Kaare Kyle Andrews & John Romita Jr.
Tusz: Kaare Kyle Andrews & Scott Hanna
Kolory: Marcio Menyz
Litery: VC’s Joe Caramagna

Welcome to Omaha, Spider-Man
Peter Parker i Felicia Hardy przylatują na ślub przyjaciółki Black Cat do miasta Omaha. Na lotnisku kobieta zwraca uwagę, jak bardzo Parker lubi śluby i się na nich wzrusza. Później, podczas wesela, gdy Felicia idzie na parkiet, wpisujący się na listę gości Peter zauważa, jak pewien złodziej kradnie pudełko na prezenty w kopertach. Podąża za oprychem i widzi, jak ten wsiada do samochodu swojego wspólnika.

Auto odjeżdża. Parker ubiera kostium i rusza w pościg. Dopada przestępców, gdy ci zjeżdżają z autostrady. W szczerym polu złodzieje poddają się i zwracają skradzione pudełko. Peterowi udaje się wrócić z prezentami na wesele dzięki kierowcy, który proponuje mu podwózkę. Okazuje się, że trafił jednak na ostatni taniec. Przeprasza Felicię za swoją nieobecność i proponuje, by spędzili resztę nocy, patrząc w gwiazdy.

Scenariusz: Rainbow Rowell
Rysunki: Álvaro López
Tusz: Álvaro López
Kolory: Andrew Crossley
Litery: VC’s Joe Caramagna

Recenzja

25, a więc jubileuszowy numer szóstego tomu najbardziej znanej serii o Spider-Manie uzupełnia kolejny ważny element układanki w statusie quo Spider-Mana, które wzbudziło tyle kontrowersji, gdy tylko wystartował cykl komiksów pod kierunkiem Zeba Wellsa i Johna Romity. Tym razem, jak zapowiada okładka, to odpowiedź na pytanie, co takiego stało się z Mary Jane, że ta rozstała się z Peterem i założyła własną rodzinę. Nie ma co udawać – nie jest to przyjemna lektura dla sympatyków związku Parkera i Watson.

Czy ten komiks zadowoli ogólnie czytelników, abstrahując od ich podejścia do miłości Petera i MJ? Czy daje on „fun”, niezależnie od tego, czy woli się Spider-Mana w związku, czy o statusie singla. Niestety, ma on też inne poważne mankamenty. Zasadniczy problem tej historii leży w koncepcji, delikatnie mówiąc, budzącej niepokój. Bo oto śledzimy losy uwięzionych w nieprzyjaznym świecie kobiety (MJ) i mężczyzny (Paul), których zbliżają do siebie wspólna walka o przetrwanie i brak alternatywy (innych potencjalnych partnerów). A taka zrodzona w warunkach survivalu „miłość” nie wydaje się czymś zdrowym.

Po lekturze tego grubszego komiksu pomysł rozbicia związku PP & MJ razi podwójnie. Nie dość, że początek szóstego tomu zniweczył happy end w relacjach tej dwójki z piątego, to jeszcze okazuje się, że całą akcję unieszczęśliwiania Spider-Mana przeprowadzano w bardzo pokrętny sposób – dziwaczną historią o majańskich bogach, szalonym matematyku, magicznych rytuałach i apokaliptycznym świecie. Nie mówiąc już o tym, że cel ten okupiono… postarzeniem Mary Jane o 4 lata w stosunku do wieku Petera!

Na plus można zaliczyć uporządkowanie chronologii wydarzeń. Akcja komiksu zaczyna się tuż po tym, gdy Peter wraca do swojego świata, a Mary Jane zostaje z Paulem w tym upadłym, po czym przedstawia w skrócie cztery lata z życia tej dwójki (czwórki, gdy dołączają do nich dzieci – kolejny element układanki wskakuje na swoje miejsce, bo odkrywamy, że to nie ich biologiczne potomstwo, lecz nadal nie wiemy, skąd się wzięły – czy to one są kajdanami MJ, o których wciąż mówi Rabin?), aż do przybycia Spider-Mana na ratunek swojej ukochanej. W tym momencie komiks powiela zakończenie poprzedniego numeru, a następnie przedstawia nieznane dotąd losy bohaterów tuż po powrocie do mainstreamowego świata.

Tak oto staje się jasne, dlaczego MJ zostawiła Petera, a ten pogrążył się w apatii, popadł w rozmaite kłopoty i odsunął się od społeczności superbohaterów. Choć wyjaśnienie tych związków przyczynowo-skutkowych nie wprawia w stan zachwytu (tak szczerze mówiąc, nie przynosi za wiele pozytywnych wrażeń), to dobrze, że w końcu nastąpiło i załatało wiele dziur w fabule najnowszego tomu Amazing Spider-Mana. Szkoda też, że John Romita nie mógł zająć się całym rozdziałem tej historii, tylko jej drugą połową. Jako rysownik Kaare Kyle Andrews ma swoje atuty, lecz jego prace nie wytrzymują porównania z synem legendarnego twórcy.

W komiksie znalazło się też miejsce na poboczną historyjkę. Opracowana przez duet Rainbow Rowell i Álvaro López humorystyczna nowelka przedstawia wyjazd Petera Parkera i Felicii Hardy do miasta Omaha na ślub przyjaciółki Black Cat. Weselne przygody szybko zamieniają się jednak w klasyczny pościg za złodziejami, przez który tytułowy bohater doświadcza swojego odwiecznego pecha i przegapia całą zabawę. Nihil novi sub sole (nic nowego pod słońcem), ale plus za ujawnienie tego, jak bardzo Peter lubi śluby i się nimi wzrusza (co brzmi przewrotnie, zważywszy, jak wymazano jego małżeństwo). 3 pajączki.

Ocena:

Autor: Dawidos

The Amazing Spider-Man #25 (#919) The Amazing Spider-Man #25 (#919) The Amazing Spider-Man #25 (#919)

The Amazing Spider-Man #25 (#919) The Amazing Spider-Man #25 (#919) The Amazing Spider-Man #25 (#919)

The Amazing Spider-Man #25 (#919) The Amazing Spider-Man #25 (#919) The Amazing Spider-Man #25 (#919)

The Amazing Spider-Man #25 (#919) The Amazing Spider-Man #25 (#919) The Amazing Spider-Man #25 (#919)

The Amazing Spider-Man #25 (#919) The Amazing Spider-Man #25 (#919) The Amazing Spider-Man #25 (#919)

The Amazing Spider-Man #25 (#919) The Amazing Spider-Man #25 (#919) The Amazing Spider-Man #25 (#919)


Related Articles

About Author

Dawidos