komiksy: 1936 komiksy polskie: 187 seriale animowane: 112 biografie: 59

The Amazing Spider-Man Annual #25

The Amazing Spider-Man Annual #25Numer: The Amazing Spider-Man Annual #25
Tytuł: The Vibranium Vendetta, Part 1: The Spider and the Ghost
Tytuł 2: The Origin Of The Amazing Spider-Man
Tytuł 3: The Outlaws: Outlaw Justice, Part 1
Tytuł 4: Venom in the Truckstop of Doom!
Tytuł 5: The Man Called Chance in Second Chance!
Wydawnictwo: Marvel Comics 1991
Data wydania: Wrzesień 1991
Scenariusz: David Michelinie
Rysunki: Guang Yap, Sal Buscema, Alan Kupperberg, Paris Cullins, Steve Ditko
Tusz: Bud LaRosa, Sal Buscema, Alan Kupperberg, Steve Ditko, Bob Sharen
Kolory: Bob Sharen, Evan Skolnick, Ed Lazellari, Kevin Tinsley
Litery: Rick Parker, Chris Eliopoulos
Okładka: Erik Larsen
Redaktor: Danny Fingeroth
Cena: $2.00
Przedruk PL: Wielkie Pojedynki Kolekcja, Tom 7 (tylko historia nr 4)
Przedruk PL 2: Epic Collection: Amazing Spider-Man: Każdy z Każdym

Streszczenie

The Vibranium Vendetta, Part 1: The Spider and the Ghost

Nocą Spider-Man udaremnia kradzież, która okazuje się być wyrzucaniem roztopionego, metalowego krzesła. Sprawę wyjaśnia Pająkowi będący na miejscu Arthur Dearborn pracownik Roxxon Energy Corporation. Pająk wraca do domu, gdzie czeka na niego Mary Jane z romantyczną kolacją przy świecach.

Wilsona Fiska odwiedza Ghost. Kingipn zleca mu kradzież z Roxxon tajemnic, które wygenerują dla niego spore profity.

Następnego ranka na uniwersytecie Empire State Peter pomaga ustawić oscylator. Rozmawia ze swoim kolegą na temat funduszy. Chip zły jest, że łatwiej pozyskać mniej istotny sprzęt niż środki na to nad czym pracuje on. Mimo to uważa, że dobrze będzie mieć od Roxxon sprzęt do tworzenia syntetycznego vibranium.

Na boisku uniwersytetu zbierają się goście, by w otoczeniu bannerów od Roxxon rozpocząć imprezę prezentującą urządzenie do tworzenia syntetycznego vibranium. Wśród gości znajduje się T’Challa, który zamienia kilka słów z Mary Jane i Peterem. Król Wakandy przyznaje, że przybył tu, bo jedyne źródło dochodu, vibranium, może zostać sztucznie stworzone, a to zagraża gospodarce jego kraju. Wśród gości zjawia się również Iron Man. Ten wita się z Arthurem Dearbornem.

Na scenę wchodzi Jonas Hale, wiceprezes wykonawczy Roxxon. Prezentuje on syntetyczne vibranium i jego możliwości. Materiał nazywa się Nuform. Nagle po cichu proszony jest za kulisy, gdyż coś się dzieje w laboratorium.

Okazuje się, że metalowy zegarek jednego z badaczy roztopił się i zespolił z ręką. Jonas prosi, by dyskretnie zajęto się sprawą, bo nikt nie może dowiedzieć się, że nuform jest niestabilne i rozpada się przyjmując właściwości Antarktycznego vibranium, który topi metal. Chce jak najszybciej zacząć czerpać zyski, a na rozwiązanie tego problemu jeszcze będzie czas.

Tymczasem w Colorado. Przewożony zabezpieczoną ciężarówką Ultron wydostaje się na wolność. Ze skrawka gazety dowiaduje się o syntetycznym vibranium. To pozwoli mu stać się silniejszym.

Noc. Spider-Man udaje się na uniwersytet. Jest zaniepokojony nuform i chce się o tym więcej dowiedzieć. Nie ufa firmie Roxxon. Okazuje się, że na miejscu znajduje się również Black Panther. Oboje łączą siły, by zbadać sprawę. Zaglądając przez okno są świadkami pojawieniem się Ghosta, który atakuje pracujący personel. Herosi interweniują.

Hałasy dobiegające z laboratorium zaniepokoiły będącego w pobliżu Arthura Dearborna. Ghost używając swoich mocy kieruje promień jednej z maszyn w stronę Black Panthera. Ten w ostatniej chwili zostaje uratowany przez Arthura, który przyjmuje ogień na siebie. Mężczyzna znika, by po krótkiej chwili powrócić jako Sunturion – osobnik w złotej zbroi, zaprzysiężony obrońca Roxxon

Kontynuacja w The Spectacular Spider-Man Annual #11.

Scenariusz: David Michelinie
Rysunki: Guang Yap
Tusz: Bud LaRosa
Kolory: Bob Sharen
Litery: Rick Parker

The Origin Of The Amazing Spider-Man

Peter Parker klasowy kujon zostaje ugryziony przez napromieniowanego pająka podczas pokazu. Ku swojemu zdziwieniu uzyskał nadludzkie moce, które postanowił wykorzystać do zarabiania pieniędzy. Nie udzielił pomocy strażnikowi w złapaniu bandyty, co spowodowało, że jego wuj padł ofiarą tego samego przestępcy. Peter przyjął lekcję i stał się bohaterem – Niesamowitym Spider-Manem.

Scenariusz: David Michelinie
Rysunki: Sal Buscema
Tusz: Sal Buscema
Kolory: Evan Skolnick
Litery: Chris Eliopoulos

The Outlaws: Outlaw Justice, Part 1

Silver Sable (Silvija Sablinova) walczy z kilkoma ninja. Okazuje się, że jest to trening w ambasadzie Symkarii w Nowym Jorku. Jej wuj, Morty przynosi do wykonania misję z pytaniem, czy zwołać Wild Pack. Kobieta odpowiada, że to będzie wymagało specjalnych umiejętności.

Rocket Racer (Robert Farrell) spieszy przez ulice na zajęcia. Po drodze jednak jest świadkiem jak zbir, Tony Paretti zaczepia kogoś z jego klasy. Daje mu nauczkę, po czym rusza dalej. Przed wejściem zatrzymuje go Sablinova oferując pracę. Robert zgadza się.

U progu mieszkania Mindy McPherson zjawia się Silvija, chce rozmawiać z Hobbie Brownem, który jak się okazuje jest w drodze do domu, gdzie korzystając z okazji ratuje dziecko przed tragedią. Zjawia się w oknie i otrzymuje ofertę pracy od Silver Sable. Ku niezadowoleniu Mindy przyjmuje ją.

Ambasada Symkarii. Silver Sable infomuje zebranych, że potrzebują jeszcze jednego członka, jednak kobieta nie wie jak się z nim skontaktować. Nagle, ku zdziwieniu wszystkich w pomieszczeniu pojawia się kula światła i materializuje się Will-O-The-Wisp gotowy do współpracy. Sable przedstawia wszystkim misję, którą mają do wykonania. Córka wysoko postawionego urzędnika, M. Eduarda Lebona, została porwana. Teraz jest szantażowany, by ustąpił ze stanowiska. Ich zadaniem jest odbicie córki, by tego dokonać ich pierwszym problemem będzie ich były współpracownik: Sandman

Kontynuacja w The Spectacular Spider-Man Annual #11.

Scenariusz: David Michelinie
Rysunki: Alan Kupperberg
Tusz: Alan Kupperberg
Kolory: Ed Lazellari
Litery: Rick Parker

Venom in the Truckstop of Doom!

Eddie Brock niedawno uciekł z więzienia i jako gapowicz zabrał się z rodziną ciężarówką (The Amazing Spider-Man #315). Podczas przerwy w podróży zatrzymali się na coś do zjedzenia. Trafili jednak na napad z bronią. Kelnerka ma nadzieję, że jeśli wszystko rozegrają spokojnie, bandyci wezmą pieniądze i pójdą. Eddie długo powstrzymuje się przed interwencją, jednak nie zamierza siedzieć cicho. Domaga się, by bandyci wyszli z nim na zewnątrz.

Na tyłach restauracji Eddie zmienia się w Venoma i brutalnie rozprawia z bandytami. Po całym zajściu wraca do restauracji, żegna z poznaną rodziną i odchodzi szukając podwózki do Nowego Jorku.

Scenariusz: David Michelinie
Rysunki: Paris Cullins
Tusz: Bud LaRosa
Kolory: Kevin Tinsley
Litery: Rick Parker

The Man Called Chance in Second Chance!

Raymond Trask wraz z kilkoma ludźmi z bronią odwiedzają Nicholasa Powella (Chance). Okazuje się, że ten nie chce odegrać się za próbę zabójstwa (the Amazing Spider-Man #336), a jest pod wrażeniem jego umiejętności i chce go wynająć. Proponuje mu zakład: ma utrzymać go przy życiu podczas jego rejsu statkiem. Wie, że jego rywal biznesowy będzie chciał się go pozbyć. Chance nieufnie, jednak przyjmuje zakład.

Później. Chance dociera do statku, gdzie ma rozpocząć się jego zadanie. Statek otwiera ogień w jego stronę. Pomimo wielu pułapek Chance’owi udaje się dostać do środka i dzięki sprytowi, statek sam się niszczy.

Trask siedząc w swoim kasynie spogląda na zegarek, jest pewien, że udało mu się zemścić na Powellu, jednak ku jego zdziwieniu zjawia się Chance, który przejrzał go i domaga się zapłaty za wykonanie zadania. Obaj sobie tego nie zapomną.

Scenariusz: David Michelinie
Rysunki: Steve Ditko
Tusz: Steve Ditko
Kolory: Bob Sharen
Litery: Rick Parker

Recenzja

Kolejny opasły rocznik the Amazing Spider-Man zawiera w sobie aż pięć historii. Tylko czy za ilością idzie jakość?

Pierwsza z historii prezentuje się ciekawie, aż do samego końca. Rzecz ma się wokół syntetycznego vibranium nazwanego nuform. Wątek jest raczej prosty, acz bardzo życiowy: chciwa korporacja wpada na pomysł stworzenia materiału, który zastąpi naturalny, oryginalny, jednak chciwość przysłania potencjalne niebezpieczeństwo i masz babo placek. Do tego dochodzi rywalizacja po stronie przestępczej – tutaj w cieniu Kingpin.

Wszystko przebiega w miarę zgrabnie. Wmieszanie się w temat Black Panthera ma ekonomiczny i polityczny sens – nie jest tutaj bohaterem z przypadku. Niestety wszystko bierze w łeb, w momencie, gdy lojalny pracownik chciwej korporacji dostaje laserem. I tu dzieje się rzecz niespotykana. Wygląda to tak jakbyśmy mieli laser, który zmienia ludzi w super stworzenia, projektuje im kostiumu i nadaje ksywki. Spieszę z wyjaśnieniami. Otóż Sunturion to postać z komiksów o Iron Manie i to w jego przygodach znajdziemy odpowiedzi kim jest (Iron Man vol. 1 #143). Komiks natomiast, po kontynuację wydarzeń odsyła nas do rocznika The Spectacular Spider-Man #11.

Graficznie mogłoby być lepiej. Rysunki wydają się być trochę niedopracowane. Jakoś mnie do siebie nie przekonują, nawet kadr z Mary Jane w bieliźnie.

W drugiej historii David Michelienie przypomina nam wydarzenia z Amazing Fantasty #15. Wtóruje mu w tym popularny rysownik Sal Buscema – jego sprawiająca wrażenie niedbałej kreska ma swój urok.

Niestety, kolejna opowieść jest kiepska. Póki co brak jakiegoś głębszego znaczenia, które sprawiłoby mi chęć sięgnięcia po następny numer. Banda mało znaczących herosów ma nieoryginalną misję do zrobienia. Każdy z członków bez żadnych pytań bierze się do pracy narażając przy tym relacje rodzinne czy szkolne. Jakoś tak, nie trzyma mi się to kupy. Nie czuję się zachęcony do kontynuowania historii w roczniku The Spectacular Spider-Man #11 do którego nas odsyła zakończenie.

Od strony graficznej, to jest to katastrofa. Niekształtne, niezachęcające rysunki. Odnoszę wrażenie, że mamy do czynienia z jakimś początkującym rysownikiem. Nie przekonują mnie jego rysunki ani trochę.

Przedostatnia historia przedstawia nam drobną przygodę Venoma, która ma miejsce po tym jak uciekł z więzienia (the Amazing Spider-Man #315). Ot mało znacząca historia mająca na celu ukazanie w Venomie bohatera (pomimo jego celu, jakim jest zemsta na Spider-Manie). Od pewnego czasu David Michelinie wybiela postać Venoma, z psychola, który po trupach dąży do swojego celu, aż do bohatera, który jednak jest dobry, a jedyne co chce zrobić to dorwać Spider-Mana.

Tutaj graficznie też nie czuję się w najmniejszym stopniu powalony, choć nie jest tak źle jak w przypadku historii z Silver Sable.

Ostatnia z historii w ogóle nie wzbudziła mojego zainteresowania i przeczytałem ją na szybko bez większego skupienia. Otóż scenarzysta wziął nie specjalnie popularną postać – i próbuje nią zainteresować na siłę. Dokończył wątek z The Amazing Spider-Man #336 i właściwie tyle. Tutaj niespodzianką może być, że za stronę graficzną odpowiada legendarny Steve Ditko. Osobiście nie należę do grona jego wyznawców i tu widać jak bardzo został w tyle w porównaniu z innymi rysownikami. Słowem rewelacji nie ma, zostało głównie nazwisko, jako współtwórcy Spider-Mana.

Znane jest powiedzenie „Nie oceniaj książki po okładce”. Tu ma to ogromne znacznie. Otóż otrzymujemy Erika Larsena, którego jednak wewnątrz nie uświadczymy. Okładka mogła podziałać jak lep na muchy.

Marvel lubuje się w dzieleniu większych historii i rozdysponowaniu ich na kilka Annuali. Czytając zostajemy zmuszeniu do zakupu kolejnego annuala z innej serii z Pająkiem, w tym wypadku The Spectacular Spider-Man Annual #11, oczywiście jeśli chcemy poznać całe The Vibranium Vendetta, bo jak widać na scenę jeszcze wkroczą Iron Man i Ultron.

Wyszło średnio. W moim mniemaniu komiks wydawany raz do roku powinien zwalać z nóg zarówno graficznie jak i fabularnie. Tak się zdecydowanie nie stało. David Michelienie, można odnieść wrażenie, że idzie na ilość, a nie jakość. I tu można upatrywać się zguby. Jak dla mnie, 3 pajączki.

Ocena:

Autor: Spider-Nik

The Amazing Spider-Man Annual #25 The Amazing Spider-Man Annual #25 The Amazing Spider-Man Annual #25

The Amazing Spider-Man Annual #25 The Amazing Spider-Man Annual #25 The Amazing Spider-Man Annual #25


Related Articles

About Author