komiksy: 1934 komiksy polskie: 187 seriale animowane: 112 biografie: 59

The Amazing Spider-Man #25

The Amazing Spider-Man #25Numer: The Amazing Spider-Man #25
Tytuł: The Osborn Identity, Part One: Bug Hunt
Tytuł 2: Police & Thieves
Tytuł 3: Spider-Man Tsum-Up!
Tytuł 4: Brak
Tytuł 5: Mutts Ado About Nothing
Tytuł 6: A-May-zing Spider-Aunt
Tytuł 7: The Superior Octopus
Wydawnictwo: Marvel Comics 2017
Data wydania: Maj 2017
Scenariusz: Dan Slott, Christos N. Gage, Jacob Chabot, James Asmus, Hannah Blumenreich, Cale Atkinson
Rysunki: Stuart Immonen, Todd Nauck, Ray-Anthony Height, Tana Ford, Hannah Blumenreich, Cale Atkinson, Giuseppe Camuncoli
Okładka: Alex Ross
Asystent redaktora: Allison Stock
Pomocnik redaktora: Devin Lewis
Redaktor: Nick Lowe
Redaktor naczelny: Axel Alonso
Naczelny dyrektor kreatywny: Joe Quesada
Wydawca: Dan Buckley
Producent wykonawczy: Alan Fine
Cena: $9.99
Przedruk PL: Amazing Spider-Man: Globalna Sieć, Tom 6

Streszczenie

The Osborn Identity, Part One: Bug Hunt
Las Colinas Rojas, stolica Delvadii. Spider-Man, któremu partnerują Mockingbird oraz lokalni superbohaterowie (Tarantula i Devil Spider), dowodzi przy wsparciu Nicka Fury’ego i S.H.I.E.L.D. operacją Bug-Hunt – szturmem na rzekomą kryjówkę Normana Osborna, na którego trop naprowadził go Kingpin. W walce z żołnierzami w maskach Goblinów nabiera przekonania, że mający tu przystań El Facoquero, największy handlarz bronią i narkotyków w Delvadii, to przykrywka dla jego arcywroga. Swój cel określa jasno: „Chcę Osborna”.

Na powierzchni pewna niewidzialna mścicielka – świadoma akcji Spider-Mana, którego wydaje się dobrze znać – realizuje własny plan, który kończy się wysadzeniem podziemnej bazy El Facoquero. Unikając spadającego gruzu, Spider-Man i Mockingbird dopadają szefa mafii. Trójka ucieka na pływalnię i skacze do basenu. Tam Pająk, detonując dyniowe bomby w zabranej uprzednio torbie, tworzy na dnie otwór, dzięki któremu koniec końców wszyscy wypływają cali i zdrowi na zewnątrz przez kanał ściekowy.

W kwaterze głównej S.H.I.E.L.D. superbohater musi przełknąć złe wieści – badania wykluczyły, że schwytany narkobaron to Norman Osborn. W gniewie Pająk niszczy stół. Tymczasem prawdziwy Osborn, ukrywający się rzeczywiście pod twarzą El Facoquero, dowiaduje się dzięki systemowi monitoringu o akcji w Delvadii. Bliskiej mu hrabinie oznajmia, że w tej sytuacji musi przejść kolejną operację. Para schodzi do gabinetu doktora Dragovica, naukowca, który ma właśnie przeprowadzić rekonstrukcję twarzy Osborna.

Na pokładzie odrzutowca Peter Parker kontaktuje się z Mockingbird, aby omówić dalszy pościg za Osbornem. Oboje uznają, że polecą do Hongkongu, gdzie też widziano El Facoquero, a dodatkowo ma odbyć się tam gala Fundacji Wujka Bena (UBF), co będzie dobrym pretekstem dla tej podróży. Przed odlotem przeżywający wciąż niedawną aferą z klonami Peter odwiedza odnowiony grób Bena Parkera, a także składa wizytę cioci May i Harry’emu Lymanowi ze Stanley’em. Obecna tam Betty Brant zwierza mu się, że korzysta z usług medium, bo zadzwonił do niej ktoś o głosie Neda Leedsa, jej zmarłego męża.

W czasie lotu Peter wybudza Bobbi z drzemki i zdobywa się na odwagę, by zapytać ją, czy rozważała kiedyś randkę z nim. Zanim dostaje odpowiedź, do dyskusji wtrąca się May, która w ostatniej chwili zdecydowała się na podróż i udział w gali. Okazuje się, że Harry również poszedł w jej ślady. Po dotarciu na miejsce Parker, po tym jak pozostawia ciocię i przyjaciela pod opieką Min Wei, rusza na misję w kostiumie. Razem z Morse gromią miejscowe gangi, aby natrafić na ślad Osborna. Dowiadują się, że ten właśnie spotyka się z kontrahentami pod przykrywką gali UBF.

Na imprezie charytatywnej będący incognito Osborn dostrzega May. Zanim ją zagaduje, zauważa Harry’ego i słyszy, jak ten przedstawia się kelnerce jako Lyman. W mężczyźnie wzbiera gniew na wieść, że syn wyrzekł się rodowego nazwiska. W tym czasie niewidzialny snajper na dachu mierzy do gości UBF. Zamach udaremniają Spider-Man i Mockingbird, których cynk o interesach Osborna przywiódł na galę. Naelektryzowaną pajęczyną Spidey wyłącza skrytobójcy kamuflaż i odkrywa, że jest nim uznana za zmarłą Silver Sable, która planowała zabić Normana Osborna.

Scenariusz: Dan Slott
Rysunki: Stuart Immonen
Tusz: Wade von Grawbadger
Kolory: Marte Gracia
Litery: VC’s Joe Caramagna

Police & Thieves
Spider-Man dociera do otoczonej przez policję siedziby Roxxon. Kiedy atakuje fioletowoskórnego olbrzyma, ten tłumaczy, że pracuje w B.E.R.S.E.R.K.E.R., ochronie koncernu, a prawdziwy sprawca napadu przebywa w środku. Okazuje się nim być Clash. Podczas walki Clayton Cole przyznaje, że odnalazł sens życia w okradaniu amoralnych korporacji. W tym czasie członkowie jego gangu Vox Populi (Głos Ludzi) kradną klejnoty i część z nich rozdają postronnym ludziom.

Rozdawnictwo a la Robin Hood rozjusza B.E.R.S.E.R.K.E.R.a i Spider-Man musi go skrępować siecią, aby nie wyrządził nikomu krzywdy. Korzystając z okazji, Clash i Vox Populi ulatniają się. Po ich ucieczce Spidey dowiaduje się od naukowca Roxxon, że w ośrodku w majestacie prawa prowadzono prace nad transformacją przeznaczonych do eutanazji zwierząt w cyborgi, a klejnoty miały zasilać ich broń laserową. Wstrząśnięty tym odkryciem Spidey uskakuje przed pędzącym w jego stronę ochroniarzem i pozwala, by ten staranował drogi prototyp zbroi.

Posmakowawszy czystego zła Parker ma rozterki co do Clasha, ale postanawia go schwytać, skoro ten popełnił przestępstwo. Dzięki nadajnikowi, jaki podrzucił jednemu z pomocników Cole’a, odnajduje byłego pracownika Parker Industries, który spieniężył łupy w lombardzie. Okazuje się jednak, że część utargu Clash rozdał swoim ludziom, natomiast resztę podarował schronisku dla zwierząt. Widząc, jak Cole przekazuje Josie, właścicielce Josie’s No-Kill Animal Rescue, wyzwolone z Roxxon psiaki, Spider-Man finalnie rezygnuje z zatrzymania Clasha.

Scenariusz: Christos N. Gage
Rysunki: Todd Nauck
Tusz: Todd Nauck
Kolory: Rachelle Rosenberg
Litery: Travis Lanham

Spider-Man Tsum-Up
W nieczynnym sklepie z zabawkami Dunk Diggs, Bert Ergle i Holly Hae usypiają Tsum Tsumy, małych kosmitów naśladujących ziemskich superbohaterów. Po ich wyjściu stworzonko w barwach Spider-Mana budzi się i kiedy przez okno dostrzega przelatującego Pająka, wylatuje z Toys Toybox. Podążając za swoim inspiratorem dociera do magazynu, gdzie prawdziwy Spider-Man wszczyna walkę z gangiem White Rabbit, która zakupiła od handlarzy na czarnym rynku kombinezon bojowy.

Finalnie Spidey Tsum pomaga idolowi schwytać zbirów Rabbit w sieć, a także w pojedynkę uszkadza Rabbitech, sterowany przez szefową gangu robopancerz. Spider-Man dziękuje małemu wojownikowi za pomoc, ale podpowiada mu, że musi jeszcze popracować nad swoim poczuciem humoru. Nazajutrz z samego rana Dunk, Bert i Holly odkrywają w sklepie oplątanego pajęczyną Spidey Tsuma i zwisającą z sufitu kartkę z podpisem: „Żadnej więcej współpracy”.

Scenariusz: Jacob Chabot
Rysunki: Ray-Anthony Height
Tusz: Walden Wong
Kolory: Jim Campbell
Litery: Cory Petit

4: Brak tytułu
Szanghaj. Spider-Man towarzyszy Philipowi Changowi i Min Wei w testach prototypowego urządzenia do magazynowania zielonej energii. Dyskutując z nimi o kondycji firmy po utracie Webware, odbiera wiadomość od Lien Tang, która alarmuje, że para superprzestępców – Aftershock i Ember – wzięła kilkoro ludzi za zakładników, aby w ramach internetowej zbiórki zebrać haracz, który będzie zapłatą za darowanie im życia.

Po dotarciu na miejsce Spider-Man rozprawia się z porywaczami, rażąc ich przewodzącą prąd pajęczyną, podczas gdy Lien Tang, siedząca za sterami powietrznego Spider-Mobile, zabiera jedną z zakładniczek do szpitala. Sprawa jest niezwykle pilna, ponieważ starsza kobieta z powodu stresu wywołanego przez całą sytuację doznała zawału.

Filia Parker Industries. Spider-Man w zdalnej rozmowie z Lian upewnia się, że pacjentka przeżyła. Zarazem odkrywa, że testowany prototyp spowodował wybuch pożaru. Chang żałuje, że nie było go tutaj, bo być może nie doszłoby do takich strat. Słysząc, że Spider-Man ocalił życie pewnej kobiecie, rozumie jego motywacje, ale twierdzi, że siłą rzeczy ich firma kiedyś za to wszystko zapłaci.

Scenariusz: James Asmus
Rysunki: Tana Ford
Tusz: Tana Ford
Kolory: Andres Mossa
Litery: Travis Lanham

Mutts Ado About Nothing
Noc. Znudzony Spider-Man natyka się na bezdomnego psa. Z kontenera na śmierci wygrzebuje dla niego kanapkę i nadaje mu imię – Sandwich. Z wrodzonej wrażliwości postanawia przygarnąć bezpańskiego czworonoga pod swój dach.

W porze kolacji Peter zamierza zabrać jedzenie do pokoju ku niezadowoleniu May, która mówi, że zwyczaj nakazuje jeść przy stole. Kiedy z góry dobiega szczekanie, ciotka odkrywa obecność Sandwicha. Mimo protestów chłopaka dzwoni na pogotowie dla zwierząt, ponieważ za przechowywanie psa w domu może im nawet grozić eksmisja. Po tym, jak straż zabiera Sandwicha, smutny Parker zamyka się w pokoju.

Nazajutrz Peter wraca ze szkoły, wciąż nadąsany z powodu oddania pupila. W pokoju zauważa akwarium z rybką. Po zejściu na dół dziękuję za ten prezent May, która mówi, że mogli sobie pozwolić tylko na takie zwierzę. W ramach wdzięczności chłopak deklaruje, że nazwie rybkę imieniem cioci, co akurat opiekunce nie przypada zbytnio do gustu.

Scenariusz: Hannah Blumenreich
Rysunki: Hannah Blumenreich
Tusz: Jordan Gibson
Kolory: Jordie Bellaire
Litery: Clayton Cowles

A-May-zing Spider-Aunt
Dzień z życia cioci May, przedstawiający jej niechęć do pająków oraz zachowanie wobec przeciwników Spider-Mana i Avengers.

Scenariusz: Cale Atkinson
Rysunki: Cale Atkinson
Tusz: Cale Atkinson
Kolory: Cale Atkinson
Litery: Cale Atkinson

The Superior Octopus
Żyjący w ciele perfekcyjnego klona Otto Octavius autostopem dociera na złomowisko Auto Empire. Tomasowi, kierowcy, który go podwiózł, dziękuję za transport i szumnie deklaruje, że gdy zmieni świat, wynagrodzi go za jego pomoc. Przechadzając się po wysypisku, napawa się ciałem, które stanowi krzyżówkę klona Spider-Mana z jego DNA, oraz wspomina swoje ostatnie triumfy.

W pobliżu jednego z wraków wypowiada hasło, które otwiera pod autem przejście do jego tajnej bazy na Wschodnim Wybrzeżu. Dowiadując się z mediów, że koncern Parker Industries przeżywa kryzys, wścieka się na Parkera i przyrzeka, że odzyska od niego swoje imperium. Po chwili odkrywa, że kryjówka została przejęta przez żołnierzy Hydry. Dzięki pajęczym zdolnościom i pułapce z ukrytymi w suficie mackami Dr. Octopusa raz dwa rozprawia się z intruzami.

Po zwycięskiej potyczce myśli nad ewakuacją, jako że Hydra zna już położenie jego bazy i nie zaprzestanie prób jej zdobycia. Pojawiający się za jego plecami Arnim Zola nie wyprowadza go z błędu, ale oświadcza, że przeszedł test i może do nich dołączyć, stając na czele jednej z ich komórek. Otto przystaje na sojusz na wieść, że Hydra też planuje zniszczyć Parker Industries. W najbliższych dniach, korzystając z pomocy przydzielonych podwładnych i zasobów organizacji, projektuje nowy strój i przyjmuję pseudonim „Superior Octopus”.

Kontynuacja wydarzeń w The Amazing Spider-Man #29.

Scenariusz: Dan Slott
Rysunki: Giuseppe Camuncoli
Tusz: Cam Smith
Kolory: Jason Keith
Litery: Joe Caramagna

Recenzja

W związku z jubileuszem – wydaniem 25 numeru flagowego cyklu – wydawnictwo przygotowało dla fanów Spider-Mana specjalny komiks. Poza tym, że liczy prawie 100 stron (i kosztuje niemało, bo ok. 10 dolarów) oraz zawiera aż 7 podpisanych różnymi nazwiskami utworów, uświetnia tę okoliczność zarówno powrotem arcywroga Petera Parkera w ramach dania głównego, jak i transformacją innego wysokiego rangą super–złoczyńcy na deser. Czy to udana kompozycja?

Opasły komiks otwiera premiera promowanej w mediach historii The Osborn Identity, od której z uwagi na comeback tytułowego antagonisty powinna wielbicielom Pająka cieknąć do ust ślinka. Rzeczywiście bywa niekiedy bardzo apetycznie jak wtedy, gdy ma miejsce szturm na placówkę Goblina albo też na widok najnowszego image’u Osborna i jego nowego otoczenia, które przypomina czasy, kiedy to ów czarny charakter był charyzmatycznym liderem tajnych organizacji.

Największy problem tkwi w tym, że zgrzyta motyw przewodni tej opowieści – ofensywa przeciwko Goblinowi w ramach rekompensaty za straty moralne poniesione w wojnie z Jackalem. A przecież najstarsi górale wiedzą, że jeśli szukasz łatwego i szybkiego zwycięstwa, to nie wybierasz na przeciwnika akurat Osborna, bo walka z nim zawsze wiedzie przez pasmo cierpienia i nieszczęść. Poza tym uwiera pokaz niedojrzałości Petera (dialog w samolocie o randkach) oraz absurdalna – w założeniu antyrasistowska – sekwencja z biciem Azjatów (lejmy ich w maskach, byle nie widzieć ich twarzy).

Bardzo pozytywne wrażenia robią rysunki Stuarta Immonena, które potęgują bondowskie klimaty akcji obejmującej operacje szturmowe czy misje szpiegowskie. Kiedy przenosi się ona do Hong Kongu, ilustrator funduje znakomity kadr z lotem Spider-Mana i Mockingbird przez neonowe miasto. To dobra wiadomość, że zostanie on z czytelnikami do końca tego projektu. Aha, ostatnia strona przynosi powrót znanej bohaterki i nie jest to chyba klon, więc ciekawe, jak twórcy to wyjaśnią.

Dalsze strony komiksu wypełnia szereg różnorakich opowieści. W pierwszej powraca Clash w udanej roli Robin Hooda, która konfrontuje go z Pająkiem, ale nie przekreśla jako dobrego człowieka. Druga to nawet humorystyczna, z niezrozumiałym jednak zakończeniem, reklama kolejnej już miniserii o Tsum Tsumach – słodkich kosmitach, dla których inspiracją są sprzedawane jako zabawki maskotki wzorowane na postaciach Disney’a.

Trzecia z chińskimi odpowiednikami Electro i Pyro oraz motywem crowdfundingowego haraczu ma wybitnie fatalne rysunki, przy czym zwiastuje ważny dla przyszłości Spider-Mana scenariusz wydarzeń – upadek Parker Industries. Kolejny utwór przenosi zaś czytelnika w przeszłość, do młodzieńczych lat bohatera, któremu z nieznanych powodów przefarbowano włosy na rudo. Nastolatek przygarnia psa, ale nie może go zostawić, bo grozi za to eksmisja (z własnego domu rodzinnego?!) Można było z tego skroić wzruszające story, ale wyszło średnio.

Zaskakująco udana okazała się dwustronicowa wkładka o cioci May. Ostatnimi czasy często kreskówkowe stripy robią za typowy zapychacz stron w grubszych objętościowo wydaniach i próżno w nich szukać ani sensu ani humoru, natomiast ten akurat przypadek stanowi chlubny wyjątek od niechlubnej reguły.

Jubileuszowy numer zamyka zdecydowanie najważniejszy spośród dodatków komiks. Dalsze losy Dr. Octopusa, po tym jak ten oszukał śmierć w laboratorium Jackala, już powinny być wystarczającą rekomendacją, by zagłębić się w tę lekturę. Ale walorów ma ona znacznie więcej, bo wciągający klimat, szybką akcję, przedsmak nadciągającego crossoveru Secret Empire no i Superior Octopusa, czyli wyśmienity nowy image arcywroga Spider-Mana.

Czy zatem 10 dolców to cena, którą warto zapłacić za uzupełnienie swojej kolekcji o ten przygotowany na specjalną okazję komiks? Zarówno główna historia, jak i materiały dodatkowe prezentują nierówny poziom, mają czym zachwycić, ale są też powody, by ciskać na nie gromy. Wypadałoby więc postawić szkolną tróję, ale za sprawą debiutu Superior Octopusa ocena podskakuje aż o jednego pajączka.

Ocena:

Autor: Dawidos

The Amazing Spider-Man #25 The Amazing Spider-Man #25 The Amazing Spider-Man #25

The Amazing Spider-Man #25 The Amazing Spider-Man #25 The Amazing Spider-Man #25

The Amazing Spider-Man #25 The Amazing Spider-Man #25 The Amazing Spider-Man #25

The Amazing Spider-Man #25 The Amazing Spider-Man #25 The Amazing Spider-Man #25

The Amazing Spider-Man #25 The Amazing Spider-Man #25 The Amazing Spider-Man #25

The Amazing Spider-Man #25 The Amazing Spider-Man #25 The Amazing Spider-Man #25

The Amazing Spider-Man #25 The Amazing Spider-Man #25 The Amazing Spider-Man #25

The Amazing Spider-Man #25 The Amazing Spider-Man #25 The Amazing Spider-Man #25

The Amazing Spider-Man #25 The Amazing Spider-Man #25 The Amazing Spider-Man #25


Related Articles

About Author

Dawidos